Standard salgsbetingelser for kjøp av varer over Internett

1. Innledning

Disse salgsbetingelsene gjelder for alle kjøp av varer gjort gjennom Hageartikler.no («selgeren») og regulerer forholdet mellom selger og kjøper, enten dette er en forbruker eller en bedriftskunde.

Forbrukerkjøp er regulert av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven og ehandelsloven, mens bedriftskjøp reguleres av kjøpsloven.

2. Parter

Selger: STAVE PRODUCTS AS, Røssevika Næringsområde 28, 4560 Vanse, Org. nr. 921674937 mva, Tlf: Mob 99239884, post@hageartikler.no. Kjøper: Den som foretar bestillingen på Hageartikler.no.

3. Bestilling og avtaleinngåelse

  • En bestilling er bindende når den er bekreftet av selger gjennom en ordrebekreftelse.
  • Kjøper er ansvarlig for å kontrollere at bestillingen er korrekt.
  • Selger forbeholder seg retten til å kansellere bestillinger ved feilprising, tekniske feil eller mistanke om svindel.

4. Priser og betaling

  • Alle priser er oppgitt i NOK og inkluderer merverdiavgift (for forbrukerkjøp). For bedriftskunder vises priser ekskl. mva dersom ikke annet er spesifisert.
  • Betaling kan skje via tilgjengelige betalingsmetoder oppgitt på nettsiden.
  • Ved manglende betaling kan bestillingen bli kansellert eller sendt til inkasso.

5. Levering

  • Varer sendes innenfor angitt leveringstid og på den måten som er spesifisert ved bestilling.
  • Forsinket levering gir forbrukere rett til å heve kjøpet etter gjeldende regler i forbrukerkjøpsloven.
  • Risikoen for varen overgår til kjøper ved mottakelse for forbrukere, og ved overlevering til transportør for bedriftskunder.

6. Angrerett (gjelder kun for forbrukerkjøp)

  • Forbrukere har rett til å angre kjøpet innen 14 dager fra mottakelse av varen.
  • Varen må returneres i original stand, og kjøper må dekke returkostnader.
  • Ved gyldig retur refunderes kjøpesummen innen 14 dager.
  • Angrerett gjelder ikke for spesialbestillinger eller forseglede produkter som ikke kan returneres av hygieniske eller sikkerhetsmessige grunner.

7. Reklamasjon og garanti

  • Forbrukere har rett til å reklamere på feil eller mangler innen 2 år (5 år for produkter med forventet lengre levetid).
  • Bedriftskunder må reklamere innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget.
  • Ved godkjent reklamasjon vil selger dekke reparasjon, erstatningsvare eller refusjon.

8. Forhandler- og bedriftskjøp

  • Ved kjøp gjort av forhandlere og bedriftskunder gjelder kjøpsloven.
  • Returrett og angrerett gjelder ikke for bedriftskjøp med mindre annet er avtalt.
  • Risikoen for varen overføres til kjøper ved overlevering til transportør.
  • Reklamasjonsfrister og ansvar reguleres av kjøpsloven.

9. Ansvarsbegrensning

  • Selger er ikke ansvarlig for indirekte tap, tapt fortjeneste eller andre økonomiske konsekvenser ved forsinkelser, feil eller mangler.
  • Ved eventuelle tvister skal disse søkes løst gjennom dialog. Dersom det ikke oppnås enighet, kan saken bringes inn for Forbrukerrådet eller domstolene.

10. Endringer i vilkårene

Selger forbeholder seg retten til å endre disse betingelsene. Gjeldende betingelser vil alltid være tilgjengelige på nettsiden.